Какво стана в казанлъшката джамия на 21.01.2011 година
- сряда, януари 26, 2011, 23:30
- Казанлък
- Добавете коментар
STZAGORA.NET
Преди малко получихме под формата на коментар към нашата публикация “Ходжа призовал мюсюлманите да носят оръжие и бронежилетки” от 24 януари следния текст, написан от наш читател, представил се като “КОМЕНТАТОР”. Тъй като от изложените факти е очевидно, че авторът е близък до въвлечените в скандала около казанлъшката джамия среди и е наясно с визираното противоборство между двата лагера, публикуваме по-долу написаното от него като самостоятелен материал.
* * *
Имамът Мюмюн Дормуш, който е легитимен от хасковското мюфтийство на Мустафа Хаджи се изкачва на мимбера (амвона) и чете проповед. В тази проповед той ползва текст от списание „Мюсюлмани”, което се издава от Главно мюфтийство. Текстът е:
“Да си представим един пример. Въоръжени сте с най-силното оръжие, дори сте облекли и бронежилетка, а противникът ви има само един нож. Кой е по-силен? А сега сте захвърлили оръжието си и по-силен остава този, в когото е ножа. В този случай кой е по-силният? Безспорно захвърлянето на оръжието от ваша страна прави противника ви по-силен. Вглеждайки се в този пример – ние сме в ролята на война. Който е захвърлил оръжието си, e останал безсилен пред противника си. Какъв е изводът от този пример – Всевишният Аллах ни е въоръжил с Корана, най-силното оръжие срещу нашия вечен противник – Шейтана (Дявола). Но ние, отдалечавайки се от Корана, не успяхме да го опознаем и следователно не можем да се предпазим от неговоте измами. На преден план излизат плътските желания, след което човешката воля попада в плен на Шейтана (Дявола)…”
След проповедта Айнур Сюлейман, който е председател на джамийското настоятелство, назначен служебно от Недим Генджев, но все още не е влязъл във владение, но с нетърпение очаква този миг, отправя упреци срещу имама, че досега такива термини “нож” и “бронежилетка” с призиви за джихад (свещена война) не е имало и той няма да позволи такова нещо. След него се надига втори глас, гласът на служебно назначения от Пловдив и от страна на Недим Генджев нов имам Мехмед Мехмедов, който все още не е влязъл във владение, но от няколко дни има заповед за тази длъжност. Той потвърждава думите на колегата си А. Сюлейман, с когото през последния месец водят упорита борба за превземане на джамията. Едва в следващите дни към тях се присъединили още 2-3 богомолци, които в деня след проповедта така и не разбрали какво дословно е казал имамът.
Останалите богомолци в джамията, които били около двадесет души, така и не разбрали нито в деня, нито в следващите дни, какво е основанието на вече известните им Айнур Сюлейман и Мехмед Мехмедов да възразвяват по повод на проповедта. Те протълкували изказванията на двамата души като поредната провокация с цел превземане на ръководството в джамията. Ако А. Сюлейман не бе ги подсетил за съдържанието на проповедта, конкретно по този повод нямаше да се вдига врява.
На 24 Януари 2011 г. М. Мехмедов предлага на медиите сензацията, че казанлъшкият свещеник призовава за въоръжаване срещу неверниците и обявява Свещена война (Джихад). Той демонстративно показва в едната си ръка пистолет, който обявява за законен, а в другата нож и твърди, че имамът щял да става камикадзе. В проповедта не се споменава за пистолет, но тази дума до последно се впряга от Мехмедов пред медиите и дори става заглавие на много от медийните издания. Тази новина се отразява от почти всички медии в страната и дори намира отзвук в чужбина, а също така и се появява в една доста изострена екстремна обстановка в страната и чужбина. В страната се подготвят и провеждат протести и митинги от страна на тютюнопроизводителите, които са предимно мюсюлмани, срещу правителството. Протести се готвят и от страна на християни, негодуващи срещу политиката на сегашното правителство. Новината относно призива за джихад в същия ден предшества международните новини за кървав атентат в Москва. Ако в страната ни наистина има войствени мюсюлмани или потенциални терористи, този слух относно призива за изпълняване на религиозен дълг непосредствено след проповедта… (неразбираемо – в смисъл, би усложнил много обстановката – бел. ред.).
От страна на Мустафа Хаджи от Главното мюфтийство заявиха, че въпросното списание е публикувано под държавен контрол и нападките от страна на Гененджев и неговите хора са поредната провокация в нашата страна. Имаминът Мюмюн Дормуш отрича да е настройвал хората към размирици, бунтове, война и разтълкувал проповедта си така: “Обяснявах как да се предпазим от дявола и плътските желания”.
След скандала М. Мехмед не само стана практикуващ имам на казанлъшката джамия, но и подготви общественото мнение, че в България има “обвиняващи в тероризъм” и “защитаващи се от клевети” мюсюлмани. След този изпитателен взривоопасен тест можем да сме сигурни, че вбъдеще каквито и престъпни актове да се случат, те ще бъдат от криминален характер, но не и от религиозен или етнически.
Борбата между двата лагера продължава. Едните са “привържениците на прехода за демокрация”, а другите “привържениците на посткомунистическото минало”.
-