ФОБИ 2019 – Стара Загора: Премиера на балета ШОПЕНИАНА на 5 декември
- вторник, декември 3, 2019, 10:39
- Акцент на деня
- Добавете коментар
СТАРА ЗАГОРА ДНЕС – STZAGORA.NET
*
Голямото балетно събитие от програмата на 50-то издание на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора е премиерата на балета „Шопениана“. Тя ще се състои на 5 декември от 19.00 часа на сцената на Старозагорската опера. Две примабалерини поставят „Шопениана“: изтъкнатата прима на Старозагорския балет и почетен гражданин на Стара Загора Снежана Дескова и нейната ученичка – примабалерината Анелия Димитрова.
Едноактният балет по музика на Фредерик Шопен и хореографията на Михаил Фокин ще бъде представен в една вечер заедно с блестящата балетна миниатюра „Ромео и Жулиета“ (хореографията е на Силвия Томова върху музиката на едноименната фантастична увертюра на П. И. Чайковски. Сценография и костюми – Салваторе Русо). В ролята на Жулиета зрителите ще видят Анелия Димитрова, а нейният Ромео ще бъде Паскуале Казелли. В останалите роли: Сторм Норис (синьора Капулети), Александър Желев (синьор Капулети), Ромина Славова и Станко Танев ще бъдат синьора и синьор Монтеки, Драгомир Христов – падре Лоренцо.
Непосредствено преди премиерата на „Шопениана“ от 18.00 часа предстои и откриване на изложба за историята на балета в Стара Загора и представяне на единственото по рода си „Списание за танц“.
Под знака на 70-та годишнина на професионалния балет в Стара Загора преминава целият балетен сезон на Балета на Старозагорската опера. „Шопениана“ се посвещава и на 170 години от смъртта на великия Фредерик Шопен.
За Снежана Дескова това е втора среща с балета „Шопениана“. Първият път, с премиера на „Шопениана“ на 26 март 1970 г. (постановка Димитър Ценов, художник Иван Савов), тя е солистка. „Солистите в спектакъла са възпитаници на Държавното хореографско училище. Професионалната им обученост, както и работата им със съветските педагози Н.Балтачеева и А.Кумисников над „Шопениана“ имат безспорно значение за общо овладяната романтична изразителност на движенията, за поетичната мекота при поднасянето им, за одухотворената реч на ръцете и корпуса, които довършват изящно пластичните фрази“ – пише критиката след този спектакъл преди почти 50 години.
Днес Снежана Дескова поставя балета „Шопениана“ на сцената на Старозагорската опера:
„…Тук стилът е най-великото нещо. Той няма аналог с никой друг класически балет – по-специална стойка на тялото, по-специални ръце… Всичко това, ако не се направи, губи се стилът на “Шопениана”. Става един обикновен класически балет. Той не е нито “Спящата красавица”, нито “Лебедово езеро”, нито “Лешникотрошачката”…
….Ние взехме версията на Марийнския театър, защото оттам започва “Шопениана”-та, там е правена най-напред. Важно е да се покаже много точно – от многото записи, които има, избрах един с млади балерини, по-скоро ученици, завършващи балетното училище, защото на тях най-точно се показва как да танцуват….“ – споделя примабалерината.
* * *
Балетът „Шопениана“ е признат за класическо произведение още при самото му създаване – случай рядък, почти изключителен за цялата балетна история. Негов автор е гениалният руски балетмайстор Михаил Фокин (1880-1942), чиято творческа дейност очертава генералните насоки на съвременното хореографско изкуство. Фокин изграждна своята творба върху клавирни произведения от Фредерик Шопен, работейки над две последователни редакции през 1908 и 1909 година. Втората си окончателна редакция той нарича „Шопениана“, а по-късно добавя и определението „Романтични мечти“. Сам Фокин чудесно е изразил същността на своята пластична композиция, като не се подчинява на ясно очертан сюжет, нито изглежда като ефектен, звънко изпълнен концерт. Героят на Фокин е самият музикант-поет, обкръжен от нежни видения-силфиди, плод на неговата мечта, която ги множи в тяхното очарование.
В книгата си „Срещу течението“ Фокин споделя, че с „Шопениана“ е искал „да върне условния балетен танц в момента на неговото най-висше развитие“. Фокин има предвид романтичния балет на 19 век, когато класическият танц извиква възторга на зрителите не с акробатична сложност и главоломни трикове и трудности, а с поетичната си възвишеност.
Новата постановка на Снежана Дескова и Анелия Димитрова е решена с ефектна мултимедия, дело на Сергей Голубев, а костюмите са на Първолета Чавдарова-Летиция. В ролята на Юношата ще танцува Фиорди Лоха, във валса ще му партнира Анелия Димитрова, в мазурката солист е Харука Суга, прелюд – Ромина Славова, валс – Мартина Префето. Участва балетът на Държавна опера Стара Загора.
* * *
Представяне на „Списание за танц“ – преди премиерата на „Шопениана“
Тази година се появи единственото по рода си „Списание за танц“ в България, изцяло посветено на танца във всички негови разновидности. То излиза веднъж годишно и в 120 пълноцветни страници представя процеси, личности, събития и идеи от класическия до съвременния танц и танцовата култура в български и международен контекст. Списанието обръща поглед и към историята на танца, като за първи път на български език се публикуват и преводи на значими теоретични текстове.
На 5 декември в Държавна опера “Стара Загора” ще гостуват Ангелина Георгиева (главен редактор) и Ина Дублекова от екипа на “Списание за танц”, за да разкажат лично подробности за начинанието и разнообразното съдържание на изданието.
Водеща тема на първия брой на „Списание за танц“ е „Красотата в танца“. На нея е посветено специално есе, което предлага своеобразна история на представите за красота в това изкуство. Отделно от това 12 изявени съвременни български и международни хореографи и артисти, заедно с един философ, отговарят на въпроса „Какво е красотата в танца за вас?“. Така броят позволява да проследим какво се крие зад идеала за красотата в танца и как той се изменя във времето.
Успешни примери за подобни специализирани издания има в много държави. Един от най-емблематичните сред тях е на немското списание “tanz”, чийто главен редактор Арнд Веземан също е сред авторите в брой 1 на „Списание за танц“. Самостоятелно списание, посветено на танц, съществува в България за известно време през 20-те години на миналия век, появява се за кратко и през 90-те години, но подобна медия досега отсъстваше. Поради това екипът на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс „Антистатик” – Ива Свещарова, Вили Прагер, Стефан А. Щерев, както и театроведът Ангелина Георгиева (главен редактор) – се заема със задачата да създадат съвременно, атрактивно и насочено към различни читатели издание, което да ги въведе в различни идеи в богатия свят на танца и многообразието от събития.
„Списание за танц“ e инициирано от фестивала „Антистатик“ в рамките на европейския проект “Life Long Burning”, финансиран от Програма „Творческа Европа“ на Европейския съюз. Реализира се от „Брейн Стор Проджект“ и „Номад Денс Академи България“ с финансовата подкрепа на Програма „Култура“ на Столична община, Национален фонд „Култура“ и със спонсорството на магазин „Гришко“.
#