Въпроси към клипа с полицаите, биещи момиче

STZAGORA.NET
*
Клипът е много убедителен и шокиращ – човек като го гледа, му идва да обеси биещите момичето полицаи на първото дърво. Направен е с цел да предизвика първична реакция на ярост у гледащите го към полицаите. И аз изпитах такава, и ме държа поне два часа. Майсторска работа.  Но после започнах да виждам като че ли и бели конци. И да си задавам въпроси.

Петима полицаи в една патрулка? Няма начин. Патрулът обикновено е от двама. Значи това, което виждаме, не е началото на екшъна. Значи е имало предистория, която ни е спестена, и по време на която са пристигнали няколко патрулки.

Другаде вече беше отбелязано, че униформите на полицаите са зимни – т.е. клипът е правен преди месеци (както се оказа – на 19 декември 2014 г.), а се пуска едва сега – на 6 юли 2015 г., т.е повече от половин година след инцидента. Освен това – изрязана е значителна част от звука в началото на клипа, в която вероятно е имало словесни нападки от проверяваните към полицаите. Това при положение, че действително е имало такъв случай.

А ако всичко в клипа отначало докрай е чиста инсценировка? Как е възможно това да става в центъра на София, на две крачки от НДК, на гъсто застроената улица “13-ти март” и пред блок, от който един снима и си мълчи, а всички други обитатели липсват? Щом един се е събудил и е започнал да снима, се очаква, че по прозорци и балкони трябва да има поне още 20-30 свидетели. Къде са те? Защо никой не извика, не се обади, не се намеси?! Защо не наизлязоха хора? В момента виждаме как въздейства клипът на всички, които го гледат. Нима във въпросния блок не са се намерили двама-трима мъже, които да се вбесят от случващото се и да се намесят още на момента?

Впечатлява и това, че идеално са подбрани както ракурсът и разстоянието, от които е снимано, така и осветлението, което показва действието, но никакви други детайли, освен служебния номер на патрулката. Лица не могат да бъдат разпознати – нито на полицаите, нито на потърпевшите. Звукът пък от един момент нататък е направо студиен, когато трябва. Има и още подробности, които пораждат въпроси, но няма смисъл да ги изброяваме всичките тук.

С две думи – цялата тази работа е много подозрителна. Не изключвам вероятността да ни се пробутва предварително замислен клип с оператор, сценарист и режисьор.

Каква е целта на занятието? Може би – да предизвика ескалация на напрежението в страната в момент, в който и съседна Гърция е дестабилизирана?

И още нещо: от 0:48 до 1:08 минута като че ли снима втора камера, различна от основната. Ако за основната камера е ясно, че снима някъде от третия етаж, тази втората във въздуха ли виси?! Защото снима не от сградата към улицата, а от улицата към сградата. Много интересно. Две камери – това вече е режисура. Някой да обясни откъде се взе втората камера и как така снима не от сградата, а от въздуха над улицата. Ъгълът е съвсем различен.

При внимателно разглеждане на заснетото от втората камера (0:48-1:08 мин.) се вижда, че тя е стационарна. Монтирана е горе на уличния стълб, под лампата. За това говори фактът, че е заснела сянката на самия стълб, която започва точно под камерата и продължава с разширяване върху фасадата на сградата, откъдето е снимала първата (любителската уж) камера.

Извод: Втората камера не е любителска. Тя е служебна. И не е каква да е, а с възможност за зумване (приближаване и отдалечаване на картината). Наличието на зумване, което виждаме в клипа, показва, че в залата за видеоконтрол някой е наблюдавал картината и е боравил внимателно с камерата – с цел документиране на ставащото. Достъп до записа на такава стационарна камера могат да имат само службите. Те са предоставили записаното от нея на онзи, който е монтирал клипа, оставил е само желаните като въздействие върху зрителите моменти, и го е дал на телевизията.

Втори извод: Клипът е подготвен и излъчен с недвусмислено манипулативна цел: повлияване на обществените нагласи преди местните избори наесен или поне инициирането на брожение, което ще тласне общественото мнение в предварително набелязаната посока.

Като цяло – добър сценарий за провокация с полицейско насилие, но дяволчето е в детайлите. Сценаристите са се издънили, като са включили в клипа кадри от стационарната полицейска камера.

Да, възмутителното полицейско насилие е факт, който заслужава много остро осъждане. Но използването на инцидента за политически цели чрез този внимателно заснет и монтиран клип, при това поднесен в подходящ момент преди местните избори, също е факт. Това са две напълно различни неща.

*
Нека пак да преповторим – в режим на дописване на текста и след като вземам под внимание оставените коментари под него: Случаят има две съвсем различни страни. Едната е фактът на недопустимото полицейско насилие, което ме вбеси и мен, както е вбесило всички, които са гледали клипа. Вторият аспект е – а не се ли търси съзнателно искрата, която ще взриви страната с ефекта на доминото, като за първа плочка броим Гърция, а втората можем да бъдем ние. Преди едни избори преди години имаше драматичен случай с детето на една майка, който силно нажежи обществените емоции. Опасенията ми са да не би с неочакваното раздухване на обсъждания тук случай, 6 месеца апостериори, да се цели нещо подобно.

Подозрително подробно станалото е документирано с видеозапис, който започва далеч преди изострянето на ситуацията, още когато всичко е било спокойно. Кой записва от начало докрай обикновена полицейска проверка, надвесен от прозореца си с камера в ръка над главите на полицаите, ако не е знаел предварително, че ще се стигне до шамари, ритници и викове? Един от възможните отговори е следният: онзи, на когото такъв запис е бил необходим и който е имал много ясна представа какво ще се случи, а след това – кога и какво ще прави с клипа.

Цялата тази история с издевателствата от полицаи над едно българско момиче е потресаваща и неподвластна на здравия разум. Не от един или двама самозабравили се служители на реда. А от цели петима! Толкова е невъзможно това, че поне на мен ми изглежда като нарочно търсено – с цел взривяване на общественото мнение в подходящия за целта момент. Много съвпадения, които пораждат много въпроси.

Камерата може да е една, да е обръщана насам-натам с щека, може да са две – тъмно е, сенки всякакви, трудно е да се прецени, особено без рекогносцировка на място за ширината на тротоара. Не споря. Но е фактът си е факт: подобно загряване на обществените страсти до точката на кипене в чувствителен момент като днешния не е безопасно занимание.

Максим Добрев

Още по темата:
Премиерът Бойко Борисов: Записите с полицейско насилие са атака към правителството – защо се пускат чак сега, въпреки това ще си свършим работата

#crl

социални мрежи


echo
Copyright © 2024 Стара Загора днес. Всички права запазени. ЗА КОНТАКТИ: E-mail: epdobreva@abv.bg Собственик и издател: "Ерима Трейд" ЕООД, Евгения Добрева.
Powered by уеб дизайн