Бойко Борисов пред Кеворкян във “Всяка неделя”: Нападам само когато бивам притискан и нямам друг шанс – цялото интервю

STZAGORA.NET
Агенция “Фокус” публикува дешифровка на интервюто на Кеворк Кеворкян тази вечер с премиера Бойко Борисов в предаването “Всяка неделя”:

Бойко Борисов. Снимка play.novatv.bg

Водещ: Тази неделя гост в най-звездната рубрика „Събеседник по желание” – Бойко Борисов. Добре дошъл.
Бойко Борисов: Добре заварили.
Водещ: Никакви подготовки за тоя разговор. Това е условието. Премиерът разчита на рефлексите си, а ние на нашия слух. Между другото, преди разговора с теб мина един професор от Аризона – Хамероф, който твърди, че душата съществува и след смъртта на човека. Как се отнасяш към подобни твърдения?
Бойко Борисов: Аз съм вярващ човек, християнин. И преди няколко дена в Брезник открихме една църква, която се беше поразрушила доста, за 850 000 й е ремонтът, стана страхотна, прекрасна. С едни медни кубета, отвътре, отвън, навсякъде. Затова, нека да го кажем, програма на партията и на правителството ни в момента е да правим църкви и манастири. В момента за около 50 милиона над 150-160 църкви основно се реконструират и след ремонта изглеждат като нови. И то големи църкви, хубави църкви.
Водещ: В Брезник пак прояви инстинкта си. Те ти бяха сложили една лента да я откриеш, а ти се отказа.
Бойко Борисов: Как в църквата при началника ще режа лента?
Водещ: Да де, обаче на поповете толкова ли им е акълът?
Бойко Борисов: Той е бил милостив, преценил и ми дал мандат на улиците да откриваме нови обекти, нима в църквата ще пипам ножица? Просто… Но, вижте, това го има в рефлекс на администрациите, кметовете, стараят се да се покажат, защото пък мислят, че по този начин по ще им върви работата. А то не е така. В Брезник за още 9 милиона правим проекти – улици, какво ли не. Но, то да е сладко, защото и владици имаше, и попове.
Водещ: Чудя ти се как ги помниш тези цифри, непрекъснато ги ръсиш.
Бойко Борисов: Защото всяка стотинка я изнамираме, спестяваме и влагаме във възможно според мен най…
Водещ: Затова ли помниш?
Бойко Борисов: Затова ги помня всичките. Затова ги помня всичките. И ето, понеже чух анонса, че в следващото предаване църквата ще я питате по тази тема, не знам кой ще ви е гост и кого ще питате, но питайте има ли владика в България, който да не е бил поне на 20-30 откривания на значителни обекти, значителни църкви, манастири. Нека да си кажат дали е така и дали някога повече пари са давани за църквата.
Водещ: Сега ние те обявяваме като властелина на държавата. Това е един образ, който се налага от твоите опоненти.
Бойко Борисов: Силно преувеличено е.
Водещ: Как гледаш на такова нещо?
Бойко Борисов: Навремето царят имаше една много хубава приказка – тежка е царската корона, особено когато я няма.
Водещ: Сериозно? Ако изкараш още един мандат, сигурно ще те наричат диктатора.
Бойко Борисов: Въобще не обръщам внимание на тези работи, защото толкова демокрация, колкото сега има, толкова свобода, никога не е имало. Върнете се във времето и ще видите. Сега виждате дори за конституционен съдия, за главен прокурор, то са конкурси, то са обществени дебати, медийни дебати, на гражданските движения, чува се гласът на всеки. Всеки може да отиде и в национална телевизия, която и да била тя, да си каже мнението на глас, без да бъде спиран. Най-големите ни опоненти…
Водещ: Искам малко да върна назад. Има ли България нужда от властелин все пак?
Бойко Борисов: Не. И това са… Вижте, понеже няма какво да направят друго, почват да си правят такива активни мероприятия за…
Водещ: Чакай бе, това е моя идея. Кой някой да го прави?
Бойко Борисов: В смисъл, да се говори така. Да се говори така.
Водещ: Смятам, че идеята за една по-твърда ръка не е съвсем за подценяване.
Бойко Борисов: Твърда ръка, за да се правят честно и бързо проектите. Това е твърда ръка. Защото ето сега да речем, най-елементарен случай от вчера, защото пуснахме кръстовището на Военномедицинска академия – продължението на „Гешов”, с главния архитект на София, с кмета Фандъкова, спорят дали да се използва подлезът под бул. „България” да мине пътят или да не се използва, да мине по-дълбоко. Дори в това ще се намеся, защото искам да стане по-бързо и догодина да имаме още две нови възлови кръстовища в София. Това е тук на Семинарията с мост и естакада до „Хладилника”, и съответно бул. „България”. Разбира се, да не пропусна и Северната тангента, която от магистрала „Люлин” ще отиде чак надолу, която е платена, подготвена, търговете са минали, щом се оправи времето ще се строи.
Водещ: За малко да я изпуснеш.
Бойко Борисов: Нищо няма да изпусна, защото това го правим с толкова много усилия в условията на най-тежката финансова криза след войната, когато виждате какви държави, които вчера сме ги сочили за пример, искали сме да изглеждаме като тях, в момента какво се случва в Италия, Испания, Португалия, Гърция…
Водещ: Нямаш ли някакви терзания все пак? Не си властелин, някакви терзания, някакви колебания, нещо не те ли измъчва?
Бойко Борисов: Не.
Водещ: Не?
Бойко Борисов: Просто всичко, което считам, че съм сгрешил или правителството е сгрешило – и гражданското общество, и еколозите, ако щеш, и археолозите, ако щеш, ни го покажат – веднага поправям и изправям грешката. Помните, когато ставаше въпрос за генно-модифицираните храни.
Водещ: Да.
Бойко Борисов: Върнахме се в парламента – мораториум, закон. АКТА, когато беше, имаше решение на Европейската комисия. Ние първи го забранихме, първи го спряхме в България. И винаги съм казвал – а какво щеше да стане, ако Европейският парламент го беше пуснал? Но ние, сиреч интернет обществото, дойде при мен тогава и благодари, че първи се намесихме и променихме наше грешно решение. Мога да кажа и по Закона за горите, по шистовия газ, 6-7 неща мога да изброя.
Водещ: Закона за горите не казвай.
Бойко Борисов: Да, има своите слабости. Преиграха част от еколозите тогава. Но в края на краищата тя, държавата е на всички. Нека да чуем всички мнения. Спряхме го. Ако сега има различни от тези мнения, надделеят в обществото, винаги бих седнал да го изслушам. Но тогава реакцията беше такава, съответно реагирахме мигновено.
Водещ: Горе-долу така беше и с пушенето.
Бойко Борисов: То и сега си е така.
Водещ: Не де, отначало беше на едно мнение, след това леко го ревизира.
Бойко Борисов: Не. Мнението винаги ми е било такова. И тогава, преди три години и нещо, с хотелиери и ресторантьори, с бранша, нека да го наречем, им казах: даваме ви две години гратисен период, да го наречем, и след това ще има пълна забрана. И аз се радвам, че и двете комисии в парламента – икономическата и здравната, удържаха. Разбира се, че те имат своите мотиви.
Водещ: Добре де, ама ти каза, че носиш оставката в джоба си. Извинявай, ама няма кой да ти повярва, че просто ще хвърлиш оставката, защото групата на ГЕРБ няма да те подкрепи. Това е…
Бойко Борисов: Аз се радвам, че се съобразиха с това.
Водещ: Има си хас да не се съобразят!
Бойко Борисов: Защо?
Водещ: Няма ли малко театър в това?
Бойко Борисов: Не. Ако не бяха приели Закона за конфискация на имуществото, придобито по престъпен начин…
Водещ: Преди време.
Бойко Борисов: …тя ми беше в джоба. И бях казал на Цецка… и ги следях. Защото и по този закон всички юристи, включително и от ГЕРБ, казаха, че има текстове, които са много тежки, много неприемливи дори и ги няма никъде в Европа. Това беше изискване на Европейската комисия. А ние балансираме бюджета и всичко това, което се случва в момента в България, се дължи преди всичко на доброто усвояване на европейски фондове, на европейското съфинансиране. 80% от парите, които идват, са безвъзмездни за България. И аз бях длъжен да се съобразя с това тяхно решение. Ако помните тогава, че при първото гласуване законът не мина, имаше тежка реакция от Брюксел и ако не беше минало при второто решение, и да бях останал премиер, санкциите от Брюксел вече щяха да бъдат жестоки. Те никога Брюксел не казват: ние ще спрем примерно две програми от еврофондовете, защото не сте ни приели закона. Никога не казват така. Брюксел има друг тип на изразяване. Когато искат да ти покажат някаква грешка или слабост, те правят доклад за напредъка. Всъщност те те поставят под мониторинг, ама докладът, името му ако прочетеш, примерно ако си повърхностен и прочетеш само заглавието, то е прекрасно заглавие – доклад за напредъка. Тук можеш да спреш. Да де, ама вътре са изброени куп нередности. Те никога… И на Румъния не казаха нищо за спора между президент и премиер, просто им спряха 10 милиарда и 400 милиона евро по различни програми. Изрично казвам, за да не ме наклевети някой в Брюксел, не е това причината. Само давам фактите и нека някой да се съобразява. Когато има напомняне от страна на Брюксел. Тогава аз си давах оставката.
Водещ: Дотук разбирам, аз съм и писал за това, че ти нямаш никакви резерви от това да дадеш заден, да включиш задната скорост.
Бойко Борисов: Нямам резерви. И точно това опровергава думите за властелините. Властелините не дават на задна, защото няма никой какво да им направи. А ние сме функция на доверието на хората, които са ни го дали. И тези хора трябва да знаят…
Водещ: Добре, ако нямаш терзания, някаква война със себе си водиш ли?
Бойко Борисов: …и тези хора трябва да знаят, че са си избрали хора, същите като тях, които както тях грешат в ежедневието си. Има ли българин, който да каже: аз всичко, каквото реша, ми е абсолютно вярно? Не. Е защо тогава ние да се инатим и да показваме на всяка цена твърдост? Това е глупаво.
Водещ: А война със себе си?
Бойко Борисов: Война със себе си водя непрекъснато.
Водещ: Кажи нещо, за какво?
Бойко Борисов: Особено сега, когато приоритетите се определяха в бюджета. Примерно имаш 30 пътя, които в страната трябва да се направят, а имаш за половината от тях пари. Искаш да направиш за 500 милиона електронно правителство, само че имаш 10 и трябва да го включиш в програма, да стане 2014-та. Искаш да направиш „Хемус”, абсолютно нужна, но имаш пари за „Струма” и „Марица”. И взимайки тези решения, действително трябва твърдост. Или да дадем, както дадохме, повече пари за образование и за учителите, или както дадохме повече за археология и култура. Водиш спор. Министър Ангелов иска изтребители. Не че той ги иска, НАТО ги иска, а ние сме член, подписали сме договори навремето. Само че сега какво да избера – да купя изтребителите или да вдигнем пенсиите? Естествено, избираме да вдигнем пенсиите. Защото ние ги вдигнахме от първия ден, в който дойдохме на власт, в условията на най-тежката криза.
Водещ: Да ти кажа, не мога да се ориентирам. От една стана някой казва, че „Белене” струва 6 милиарда, от друга страна друг казва, че струва 21 милиарда. Сега, тук гледам…
Бойко Борисов: Извинявайте, че ви прекъсвам. Нас ни критикуват всички – знайни и незнайни, които излизат и говорят, все едно те са сътворителите на света, все едно те са властелините отгоре от камбанарията и дават оценка на някои долу, които се опитват нещо да направят за държавата и народа.
Водещ: А, ти имаш някакви притеснения, щом и това…
Бойко Борисов: Да. Затова да не им даваме никакъв повод.
Водещ: Ама моля ти се. Кажи това говорене, което вече просто е абсурдно. При Диана Найденова ти изнасяш едни цифри, които са съвършено различни, за усвояването на европейски средства, от тези, които изнася Станишев.
Бойко Борисов: Да. Аз ги оставих подписани от мен. И я помолих да го покани с неговите цифри.
Водещ: Добре, да кажем, ако решим, че ти казваш истината, защото ти си оставил документи, това говорене на Станишев и на твоите опоненти, знаеш ли какви последици има върху слуха на обществото?
Бойко Борисов: Те се ползват от… има една много хубава мъдрост – една лъжа, повторена сто пъти, става истина. И след като ти самият, нека да минем на ти тогава, самият казваш: ама аз съм объркан. Безспорно си един умен човек, доказано през годините, или поне достатъчно интелигентен, да речем, или поне можеш да направиш някаква сметка.
Водещ: Да.
Бойко Борисов: Когато тръгваш да си правиш къща, нещо за собственото си семейство, правиш ли си сметка колко пари имаш – 10 000 лева, 20 000 лева, 100 000 лева, с какво ще я направиш, за колко време и т.н. Можеш ли да тръгнеш да правиш АЕЦ “Белене”, да правиш ядрена централа и ето до този момент ти да не знаеш цената, включително? И в същото време много му благодаря на Станишев, че не го е подписал договора. Той прекрасно знае защо не го е подписал.
Водещ: Ти казваш, че си приличате само по това.
Бойко Борисов: Сигурно има и друго, по което да си приличаме, но това е действително едно много мъдро и правилно негово решение.
Водещ: Добре. Това ли е най-лесната ти война – с него?
Бойко Борисов: Не, аз войни не водя.
Водещ: Водиш, водиш.
Бойко Борисов: Аз често бивам притискан от тях в ситуация, в която нямам друг шанс. И тогава тръгвам да нападам.
Водещ: Ти например казваш, че ти си фонтана, а той е падащата баня.
Бойко Борисов: Такова нещо не съм казал, сега.
Водещ: Казал си, казал си. Има го. Не си много милостив.
Бойко Борисов: Безспорно Станишев е интелигентен човек. Безспорно има много качества. Безспорно аз съм доста по-обективен от него. Той имаше ужасното време да управлява в тройна коалиция, когато всъщност не беше и мандатоносител, когато над себе си имаше трима много властни хора – господин Първанов, бившият президент; господин Доган, мандатоносителят на предишното правителство, и царят.
Водещ: И смяташ, че това ли пречеше на Станишев?
Бойко Борисов: Той нищо не може да реши сам. Аз съм убеден, че всичките тези хора, всеки един по секторите, за които отговаря, без негово решение… министрите му първо са ходели да ги питат тях, после са го питали него. Това е обективната действителност. И аз и на него съм му казвал, при мен сега е лесно, рано или късно ще бъде оценено това, което ГЕРБ и аз направихме – с правителство на малцинството, сами в най-тежката криза поехме цялата политическа отговорност.
Водещ: Понеже спомена Доган, аз смятам…
Бойко Борисов: Няма кой друг да го направи. Ако ние не бяхме направили, само три секунди, защото е много важно, тази оценка умишлено не се дава. Да допуснем, че не бяхме направили правителство. Вече държавата летеше по нанадолнището, Европа летеше по нанадолнището, светът летеше по нанадолнището. Как щяха да управляват БСП и ДПС след нас? Аз си бях кмет, за още две години щях да си бъда. Как? ГЕРБ със 117 души в парламента, те с остатъка, как щяха да управляват? България щеше да се лашка в тежка политическа криза. Нямаше да има пуснати еврофондове, нямаше да има строителство, нямаше да има финансова стабилност. Ние и сега, в условията на криза, всяка година бюджетът ни е по-голям от бюджетите на тройната коалиция. Даваме повече за образование, за наука, за култура, за спорт и строим неща, които българите са си ги мечтали – да имат метро, да имат подземни гаражи, да имат спортни зали. Ами, ако е казал Господ, ние догодина ще имаме една подобна на зала „Арена” в Пловдив. И пловдивчани, и околията там, ще ходят на концерти, ще ходят на състезания, ще провеждаме големи първенства, защото ще имаме вече верига от зали.
Водещ: Ти беше много любезен, извинявай, към Станишев. Тая вечер той ще е щастлив. Между другото, да ти припомня, че ти си единственият премиер, който храни семейството на опозиционния лидер, като съдя по проектите, които печели приятелката му. Ти го спомена това в началото на мандата си.
Бойко Борисов: Дори в това отношение той е щастливец, защото има до себе си една изключително умна жена.
Водещ: Това ли е отговорът?
Бойко Борисов: И, в интерес на истината, тя е много по-опасен противник от него.
Водещ: Ти се страхуваш от нея?
Бойко Борисов: Тя е много комбинативна и много умна. И тя му дава прекрасни идеи, които той ги реализира.
Водещ: В какво се изразява опасността, която идва от нея? Медиите?
Бойко Борисов: Истинският контрол на медиите е от нея.
Водещ: Ами защо не се намесиш в това?
Бойко Борисов: Защо да се меся? ГЕРБ няма вестници, няма телевизия. По наше време нито е създаден някой медиен проект, и ти прекрасно го знаеш. Медиите, които публично говорят, че са за нас, аз съм си запазил техните издания и когато разговарях с Брюксел, им ги извадих и им ги показах. С квалификациите – да махнем боклука от София, които вървяха месеци наред под заглавията. И питам къде беше Меглена Кунева тогава – еврокомисар, преди това европейски министър? Тогава тя не съзираше ли удар по опозицията; тогава не виждаше ли медийния контрол, който ни атакуваше отвсякъде? Тогава защо не говореха? Или да ги питам, ГЕРБ беше две години първа политическа сила извън парламента, във всички социологически класации, и го доказахме на изборите. Някой да ме е викнал да ме пита за главен прокурор, за конституционен съдия, за каквото и да било? Помните ли, че Станишев и Вълка ходеха да мият София? И за мое голямо щастие, преди три дена Европейската комисия даде 190 милиона лева за завода за битови отпадъци на София. Така че след година и половина софиянци ще имат завод, платен с европейски пари – така, както искахме, а не от пари на данъкоплатеца.
Това ми беше единственото, което, казано на жаргон, много ме притесняваше и ме стягаше чепикът.
Водещ: Така като те слушам, излиза, че ти гледаш не шест месеца напред до изборите, а 54. Имаш ли притеснение за мандата, втори?
Бойко Борисов: Аз съм убеден в инстинкта на българите. Аз съм убеден. Сигурно има по-кадърни от нас, сигурно има по-талантливи, сигурно има по-умни, по-интелигентни.
Водещ: Какво трябва да подскаже този инстинкт?
Бойко Борисов: Но силната политическа воля, която имаме, силното желание и това, че се научихме да го правим добре, аз мисля, че ще повлияе на българите. Те много лесно могат да сравнят какво е за тези три години. Най-лесно ще е за софиянци, защото за тези близо шест години управление на ГЕРБ, виждат в София какво стана.
Водещ: Между другото, всичко онова, което ти посочваш като положителни примери, се отнася до София. Това одеве щях да ти кажа.
Бойко Борисов: Защо?
Водещ: Като изключим магистралите.
Бойко Борисов: А защо в Бургас, Меден рудник? Знаете ли на колко градове сме направили водопроводи, канализации, центровете, градската среда.

(Поради забавянето на Агенция “Фокус” с дешифрирането на интервюто оттук нататък следва наша дешифровка – на stzagora.net:)
- Става дума – вярваш в инстинкта на хората.
- Ами хайде да погледнем един Гоце Делчев. Там има феноменален парк, който е направен с европейски пари – заедно от Министерството на регионалното развитие и кмета – от БСП кмет, но много кадърен човек. Направихме пътища като слънце там, паркове, стадиони – всичко, за което е дошъл. Да вземем Перник – от театъра до… или пък да вземем един Шумен…
- Хвърли един поглед тук. Вярваш ли на тези [социологически] проучвания?
- Никой не може да сметне колко депутати и колко процента ще имат партиите на изборите. Аз имам моя социология и това е.
- Какво ти подсказва тя?
- Ходя сред хората и си говоря с тях. Те много добре разбират.
- Даваш ли пари на социолозите?
- Не. Нито една социологическа агенция не работи за ГЕРБ.
- Искали ли са ти?
- Искали са.
- Но ти…?
- Те всеки ден пускат другите партии и излизат във вестниците. За какво да плащаме на социологически агенции? Какво ти помага, ако напишат… Вижте, на мен много са ми помагали социологическите агенции. Особено тази на Кънчо Стойчев и Андрей Райчев, на Кольо Колев – “Медиана”.
- Андрей и Кънчо и сега ли ти помагат?
- Да. В кавички казано. Защото те винаги дават, че БСП ме бие, БСП ни изпреварва или ГЕРБ се срива… Винаги дават такива проучвания – пред всички избори. И много работа ми вършат, защото мобилизират всички, които казват – а, ама тези ще се върнат пак – Станишев и Доган! Те ми помагат! Единствено “Алфа Рисърч” ни познават [резултатите]. Хората помнят какво беше тук на Околовръстното и сега като минат по Южната дъга… Не могат да им го избият от главата.
- Обаче сега говорим за изборите. Нов Симеон или Бойко очевидно няма да се яви. Пейзажът е ясен.
- Аз не мога да се идентифицирам с никого отпреди. Защото аз си минах по кариерата и на частник, след това бях главен секретар – хората си ме одобриха за това. Гласуваха, станах кмет. Два пъти ме избираха хората. После ми дадоха доверие за премиер.
- Ти ме прекъсна – кого ще вземеш за патерица?
- Ако на мен ми трябваше патерица, щях да си я взема сега – в най-тежката финансова и икономическа криза. И щях да прехвърлям вина на някой друг. Примерно минал законът за пушенето – ами съжалявам, патерицата настояваше – минал.
- Е, имаш патерица.
- Кой?
- Ами примерно – Янето.
- И колко гласове има Янев?
- Все пак – толкова, колкото са ти нужни.
- Вижте, когато правех кабинета, тогава излязоха от Синята коалиция и казаха, че ни подкрепят. Излязоха и Атака и казаха, че ни подкрепят. Излязоха и РЗС и казаха, че ни подкрепят. Ако те тогава бяха казали, че няма да подкрепят кабинета, със 117 депутати какъв кабинет щях да правя? Дай да си говорим сериозно. Те знаеха, че някой трябва да обере негативите в най-тежката криза. Те отново ни подцениха, както винаги досега – че ние ще се оправим и в кризата. И затова България – завчера Кристалина Георгиева каза, че вече сме камбанката. Ние навсякъде сме в челни класации – и на финансова дисциплина, и за бюджетен дефицит, и за външен дълг. Навсякъде. Там, където има числови изражения, се развиваме.
- Като спомена Кристалина Георгиева, чу ли какво каза тя тук за Дянков? Похвали го, но каза, че може малко да отпусне.
- Тя е добра жена, добър еврокомисар. Много я обичам, и тя мене, предполагам. Но когато говориш отстрани винаги е по-лесно. Ако тя беше премиер, нямаше да даде на Дянков да отпусне юздите. Защото отпускането на юздите води до куп други… влизане на висока скорост в завоя и след това се оттъркалваш като другите държави, които са в криза. Но на другите държави има кой да им помага. Те са в Еврозоната, те са свързани икономики в цяла Европа от десетилетия. От създаването на ЕС. На България няма кой да й помогне, ако не си помогнем сами. И ние това правим.
- Да не би да искаш да кажеш и ти като Дянков, че обедняването на народа е мит?
- Аз не знам 34-35 милиарда в банките, е мит.
- Казваш го, значи.
- За съжаление има една прослойка, и то голяма, особено в тези 11-12 процента, които са и безработните, които обедняват. И това е проблем в цяла Европа. В Испания са с 50% младежка безработица в момента. Няма рецепта, няма лекарство. Никой, ако приемем че Дянков и аз не сме достатъчно умни и квалитетни. Защо не го измислиха в някоя друга държава, да го прекопираме? Някой друг защо не се оправи в Европа с това? Няма. Няма. Затова е лесно отстрани да кажеш “дайте още”. Ами и аз искам да дам. Много искам да дам. И рано или късно, и съм убеден, че след 2-3 години, когато приключим и с инфраструктурните проекти, инвеститорите, които идват, това, което се случва в момента с тази финансова стабилност, с най-ниските данъци, които държим в Европейския съюз, България я очакват добри години. Стига да продължим курса.
- Понеже споменахме Дянков, той наистина е може би най-добрият ти избор. Не вярвам някой друг местен човек, част от тукашната политическа класа или съсловие, да беше издържал на този натиск върху него.
- Истинската благодарност е на партията. Иначе Дянков се сменя за една минута. Събира се Изпълнителната комисия, на другия ден групата в парламента гласува и Дянков си отива. Идва някой добър в кавички, който започва да дава парите, партийците са доволни, депутатите са доволни, защото ще отидат в своите градове и ще кажат – ето аз издействах 50 милиона, 20 милиона…
- Ти да не си се дистанцирал малко от Дянков?
- Точно обратното казвам. Дянков свърши огромна работа. Той пое всички негативи. Наравно с мен, разбира се. Но нищо от това той не можеше да направи…
- Не, твоята позиция е малко по-различна. Той е лошият…
- Не, напротив. Лошата новина, че няма да има коледни надбавки, я съобщих аз, не Дянков. Той каза обратното: мъчим се, ще видим. Ако има, ще дадем. Аз поемам тежките решения. И двамата ми вицепремиери – и Дянков, и Цветанов свършиха много работа, но истински политическите негативи понесе партията.
- Това означава, че може би такова допитване има известни основания.
- Има, разбира се. Ако аз сега извадя парите от резерва и ги раздам, и спечелим със сигурност изборите…
- А тогава какво правиш?
- Но следващият кабинет – дали сме ние… така правеше и Станишев, между другото. Те изхарчиха парите до изборите. А ние искаме да оставим. Ако не сме ние – на следващите. Да могат да продължат, не да спрат.
- Ти между другото разбра ли, че днес са го признали за мъж на годината в Украйна?
- Кого?
- Станишев.
- Ами – честитя му.
- И аз му честитя.
- Повтарям, той има много качества. Просто бих му дал един съвет – ако иска да го чуе или не, си е негова работа. Когато ръководиш и европейските социалисти, и най-старата и голяма партия в България, нищо не пречи, когато някой е направил нещо добро, което очевидно е добро за държавата, да кажеш – да, това е добро. Тогава и когато критикуваш, ще се чуе по-силно.
- На мен ми харесва, макар че е много алогично на фона на това, което става у нас, харесва ми, че така толерантно говориш за Станишев. Но той каза, че ти пък си кадрова грешка на БКП. Аз пък си мисля, че това беше много нахално и нецензурно. Защото пък баш синът на най-влиятелния човек до Живков да говори за БКП… Но добре – да кажем, ти се опитваш да наложиш някакъв такъв език. Дали дълго ще трае това?
- Мен ме приеха, когато бях в Школата в Симеоново, в пожарната – тогава така беше…
- Той в друг контекс го каза – понеже ти говори за лагерите в Ловеч.
- Ами аз на негово място не бих говорил по това. Защото тази “кадрова грешка” го е побеждавала няколко пъти. И когато са те побеждавали няколко пъти, феър плеят изисква да кажеш – “Да, аз това момче или този човек не го харесвам, аз го мразя, ненавиждам го, той създаде партия, която ни извади от властта, спечели и президентските, и парламентарните, и местните избори. Мразя го!”… Но да казваш, че той е грешка, когато те е побеждавал, малко звучи все едно да паднеш на футбол, а да кажеш – аз бих.
- Според мен някак си наивно звучи искането ти за феър плей. Ето сега, при Диана Найденова си разказал невероятни неща за Костов. Излизаш от упойката след операцията и първият, когото виждаш, е Костов. И смяташ, че това е някакъв сън. Добре, но отношението на Костов към теб и към всичките тези…
- Не му прави чест. Това исках да кажа.
- Защо обаче не поискаш да си оттегли заместник-министрите? Има трима заместник-министри.
- Той няма нито един зам.-министър. С всичките хора съм си говорил аз.
- Те са от ДСБ, как така?
- Били са от ДСБ. Но са много добри професионалисти. И Марин Райков в момента – посланикът ни в Париж – е изключителен посланик, Косьо Димитров в Лондон – изключителен посланик, Евдокия Манева – бивш министър, сега зам.-министър – прекрасен професионалист. Мога да изброя още доста. Съжалявам, че не поканих навреме и Даниел Митов. Защото той е изключителен квалитет. Съжалявам. А беше добър. Митко Абаджиев е в проекта “Набуко”… Сигурно има и други. Това са добри кадри. Ние нямаме толкова много кадри в България, че да се пилеем. Какво щях да направя аз… Радвам се, че делото с Гад Зееви го приключихме и България няма да дава 10 милиона и 400 хиляди долара. И смея да кажа, че за пръв път България спечели едно дело срещу БТК, и ще си получи 190 милиона. С една дума, ние сме защитавали винаги интересите на България. Как трябваше да постъпи Костов, ако бях аз по негово време? В болницата толкова се зарадвах, защото говореше мъдро. Каза – “факт е, че ние не можем да побеждаваме БСП от времето, когато СДС печелеше. Факт е, че ти ги победи. Факт безспорен. Оздравявай, защото трябва да се правят неща, които… и всъщност това, което тогава си говорихме, аз го изпълних. Фискалният резерв, фискална дисциплина, под 2% дефицит, никакво харчене на пари повече от това, спрях Белене, спрях Бургас-Александруполис… Всичко, което сините, автентични, както те се наричат, десни избиратели, искат, аз го направих. Всичко. Разсекретихме за първи път досиетата, изхвърлихме и доносниците. Какво да направим повече? На негово място – когато си бил финансов министър, бил си премиер, 20 и толкова години си във властта – безспорно човек с опит… – щях да кажа: “Ще ви подкрепям, ще ви помагам, не искам да мърдате от тези 2-3 позиции, които ние сме поели като ангажимент”. И щеше да бъде много по-лесно. За съжаление той го каза и след това идваше, срещахме се, винаги с огромно внимание съм го слушал, дистанцирал съм се или съм забравял, когато съм си говорил с него, толкова много грешки, които допуснаха – заради опита да черпим – това, което и стана. В края на краищата получихме… А и той правеше интриги. Отиде при Дянков и му казва – ясно, Бойко си обича Цветанов, утре ще те махне, дай аз да ти…
- Сериозно!? До такава степен!? Вълнуващо!
- След това отива при Цветанов. И вика – той премиерът си харесва Дянков, нали виждаш – него го подкрепя, толерира, дава му да прави каквото си иска в държавата, образно казано. А аз ще те подкрепям теб.
- А те двамата?
- И те дойдоха двамата и ми разказаха.
- И ти?
- Е, сега какво да кажа. Викам – ако искате, слушайте го него.
- Костов е казал най-невероятни грубости по твой адрес, но хубаво е, ако запазиш тоя стил – колко ще го запазиш, е отделен въпрос. Но да направя едно уточнение относно Гад Зееви. Тия дни той си върна “Златния скункс” от “Господари на ефира”, понеже държавата не загубила 10 милиона. Аз на това му викам политическо безсрамие…
- Това е безсрамие.
- …защото той продаде “Балкан” за 150 хиляди долара със 70 самолета! А вие сте се преборили за една допълнителна, малка таксичка от 10 милиона лева – нищо в сравнение с…
- За вас нищо, за мен това са си 21 милиона лева близо. Колкото за кръстовището на Телевизионната кула, което вече е готово.
- Сега. Като говорихме за патерици и едно-друго, смятам, доколкото разбирам, че правиш една грешка с Доган. Не знам кой ти повлия и по какъв начин.
- Аз винаги съм казвал, че Ахмед Доган е най-добрият български политик. Но ние не можем да правим с него коалиция. Това ще е смъртта на ГЕРБ. По-ясно и по-точно как да го кажа? И съм го удържал до този момент.
- Ти отиваш към коалиция обаче.
- Защо? Аз съм убеден, че българите разбират, че под думата “коалиция” в общи линии се разбира размиване на отговорност. Това, за което Станишев апелира – правителство на националното спасение, такива глупости говореше, а България е минавала два пъти през такова нещо, и все с мандата на Ахмед Доган. Беров, предишните – знаете ги. Какво спасение е това? При нас за всяко нещо се знае, че ние сме го направили. Цялата отговорност е у нас. Ако има 2 или 3 партии, аз започвам – ами пуснаха пушенето, защото другите искат…
- Досега говореше съвършено реалистично и показваш инстинкт. Какво правиш, ако…
- Оставам в опозиция. Българите трябва да знаят, че аз няма да влезна в уйдурма, или как се казва на турски, с ДПС. Не мога да влезна по никакъв начин и в коалиция с БСП. Защото те са всеядни партии. Всеки, който се е допрял до тях – дали СДС, дали НДСВ – заминава веднага в историята. Аз рискувах партията и наложих да управляваме в най-тежкото време, но то си има цена – финансовата стабилност на България. Втория мандат, ако нямаме такова мнозинство, че да не ни изнудват, ще останем в опозиция.
- Нарочно ли пропусна Кунева – твоята любимка?
- Ако госпожа Кунева – само с нея можеше да се говори, понеже знам, че тя е европейски човек… Но кръговете, които стоят зад нея – тези, които ги виждам да излизат и да приказват от време на време – те ме притесняват.
- Кои кръгове имаш предвид?
- Адвокатските кантори, които стоят там. Съжалявам, гледах го по “Панорама” Даниел Вълчев. Той, 8 години – осем! – вицепремиер, казва – “ние, новото лице на управлението”. А ние сме били само 3 години – и вече сме остарели. Той е бил осем! Забравил е, когато на учителите им викаше “Да разтурим седянката отвънка!” с Орешарски. Забравили са. И той говори за морал. Малко кумова срама трябва да има. Ако не беше Царят да ги извади и да ги сложи на всичките тези места… Да му кажат поне “мерси”. Аз и до ден днешен, ако мога да дам пример с Царя, го давам. Една дума лоша не съм казал за него. Царят допусна груба грешка. Имаше ме мен, имаше го Цветанов, имаше ни нас. И ако не беше послушал точно този адвокатски кръг….
- Ти това не можеш да му го простиш, очевидно.
- То историята не му го прости. Един милион го чакаха Царя в центъра на София. Трябва да имаме памет. Един милион! В най-интелигентния град – столицата, го чакаха на улицата да му ръкопляскат и да го пипат. Вкара двама общински съветници в София (…) Кой го докара до това? Този адвокатски кръг. И този адвокатски кръг сега е новото лице. Това ме притеснява. Лично към госпожа Кунева, към нейната личност… – европейски човек, професионалист, безспорно може много да помогне на България…
- Може ли? Ще отвори отново блоковете в Козлодуй ли?
- [Бойко Борисов въздиша.]
- Много си дипломатичен. Това е хубаво.
- Всеки във взимането на важни решения може да допусне грешка. А и особено когато говорим за ония времена, може да го е направил и под натиск. Аз не мога да й бъда адвокат. Имам много забележки към нея, но хората не ги интересува моето мнение. Те трябва да си оценяват сами. Като го слушах Даниел Вълчев, ме доядя и сега исках да му го кажа: че човек, който разтуря седянките на учителите и най-дългата стачка на учителите, да говори, че сега има протести… Има! Защото има демокрация.
- Съвсем накратко: Ти нали си даваш сметка, че ликвидира СДС?
- Напротив. Аз мисля, че СДС много отдавна г-н Костов ги ликвидира. Много отдавна.
- Но този щедър жест (не го казвам иронично), който ти го направи… Беше ли изчислил, че това ще стане?
- Напротив. Ако Петър Стоянов не ги беше подвел и им беше кандидат, всичко щеше да е наред.
- Смяташ ли, че той ги е подвел?
- Те го номинираха.
- Но след това го бламираха. Той какво да прави?
- Кой го бламира? Неговите врагове в Синята коалиция.
- Да. Но не го беше предвидил май.
- Това няма кой да го предвиди – кандидата, който ще извадят.
- Ти знаеш, че те са в насипно състояние. Казваш – давам ви това място…
- Напротив. С решаването на този казус за мен стана ясно, че всъщност сегашното ръководство на СДС не е имало депутати в парламента. Изцяло господин Костов е ръководел и ДСБ, и СДС. Изцяло. Той е голяма класа. В деструктивен план, разбира се. Той има една знаменателна статия във вестник “Работническо дело”. Която мога наизуст да я цитирам. Тогава като преподавател по политическа икономия на социализма казва как да оцелее БКП, защото “ще се появят други партии, движения, които… Все едно тогава той е виждал ГЕРБ. И е съветвал как БКП да се конструира така, че да не може да дойде такава партия като ГЕРБ на власт, или като НДСВ.
- Сериозно ли го казваш това?
- Ами извадете я и я прочетете.
- Знам я много добре.
- И сега какво постига? Най-пъкленият план. Вдясно се караме ние – той ни вкарва в конфликти, – СДС, г-жа Кунева се идентифицира с дясното – и с нея… В един момент всички вдясно имат проблем помежду си. РЗС… Вляво няма никой. Те – спокойни. А, карат се Първанов и Станишев от време на време, но те си знаят какво правят. Какво прави Костов: разединява ни. С неговите 2 процента, 3… нека 10 да са – може да управлява ли? Не, той иска да върне БСП и ДПС на власт. Как да ги върне със силен ГЕРБ? Трябва да свали и ГЕРБ. Затова той е най-яростният, както Вие казахте – в обидите. Това му е целта. Да върне БСП и ДПС.
- Трябва да приключим. Само един въпрос: кой е резилът на годината?
- Опитвам се резилите да ги махам от съзнанието си…
- Не твои, изобщо.
- Идва Коледа. Идва Нова година. Да пожелаем на хората да са добри, да се обичат. Да си изкарат весело празниците. Да ги помоля като пият, да не карат. Да няма катастрофи, да няма жертви. Нещо, с което се гордея – че в нашите мандати с близо 500-600 души на година по-малко умират в катастрофи и близо 5000 по-малко инвалиди произвеждаме.
- Това беше добре за финал. Благодаря ти.
*

бутони за споделяне

6 коментари on “Бойко Борисов пред Кеворкян във “Всяка неделя”: Нападам само когато бивам притискан и нямам друг шанс – цялото интервю”

  • БОНО ШКОДРОВ wrote on 24 декември, 2012, 12:19

    АЙДЕ ДЕ…ЗНАЕМ СЕ!
    ТИ ВОДЕЩИЯТ СИ СТАРА ПУШКА…ЗАЩО…
    ПОНЕ КАТО ОНЯ…ФЛАМАНДЕЦ …. ПОАРО НЕ СИ СИ СРЕСАЛ МУСТАЦИТЕ!
    ЗАЩО ВЛАДЕТЕЛИТЕ НА ЕФИРА И НА МЕДИИТЕ!
    ТОЛКОВА СЕ МЪЧАТ…
    ДА ПРЕДИЗВИКАТ….ЕДНА  ПОГРЕШНА ДУМА….!
    НА МИНИСТЪР- ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    АЙДЕ, ИДИ СИ СРЕСАЙ МУСТАЦИТЕ,…А САШО КУКАТА ДА СИ ГЛЕДА СПОРТА…ОНАЯ С БУЗИТЕ И ДРУГАТА ОЧИЛАРКАТА С ФЛАШКАТА…..!
    ХАЙДЕ, ЗНАЕМ СЕ…!
    БЪДЕТЕ КОРЕКТНИ…КОГАТО СТАВА ДУМА ЗА МИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ!
    С УВАЖЕНИЕ: БОНО ШКОДРОВ
     

  • Анонимен wrote on 24 декември, 2012, 14:02

    Браво, господин Борисов!!! Продължавай, измъкни ни!

  • Анонимен wrote on 24 декември, 2012, 16:16

    Бойко, дръж здраво! Народът е с теб!

  • ас wrote on 24 декември, 2012, 18:02

    турбо пич си бойко! още 2 мандата ! евала

  • paisa wrote on 26 декември, 2012, 12:40

    Браво за толерантността!
    Но дано г-н Борисов да не разчита на ответен жест от комунистите.
    Падне ли им в ръчичките, ще го унищожат.

  • анонимен wrote on 28 декември, 2012, 0:27

    Ние сме с теб! Дрьж се! Бьди здрав!


echo
Copyright © 2024 Стара Загора днес. Всички права запазени. ЗА КОНТАКТИ: E-mail: epdobreva@abv.bg Собственик и издател: "Ерима Трейд" ЕООД, Евгения Добрева.
Powered by уеб дизайн