ПП “Възраждане” обжалва замислените незаконни дейности по ремонта на Паметника на свободата на връх Шипка
- вторник, април 9, 2024, 17:01
- Акцент на деня
- Добавете коментар
РАЗПИСАНИЕ - ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ >>>>..................................;
ЧЕТЕТЕ ПУБЛИКАЦИИТЕ В САЙТА ПРЕЗ МОБИЛЕН ТЕЛЕФОН ТУК >>>>
*
ВЕРСИЯ ЗА СМАРТФОНИ >>> Под предлог, че ще бъде извършен ремонт само на фасадата на Паметника на свободата, е планирана подмяна на интериора и на съществуващата експозиция в гранитната сграда-символ на връх Шипка, алармираха от ПП “Възраждане”.
Днес или утре през главния архитект на Община Казанлък “Възраждане” внася жалба в Административен съд – Стара Загора за спиране на строителното разрешително.
“Има богата информация, че в Паметника на свободата се планират дейности, които по никакъв начин не са оповестени на обществеността, не са били подложени на обществено обсъждане и ние имаме притеснения дали експозицията ще бъде запазена. Нещо повече – дали паметникът няма от музей да се превърне в съвсем друг тип туристически обект” – съобщи областният координатор и народен представител на “Възраждане” Даниел Проданов. “Откритият точно преди 90 години – през 1934 г. от цар Борис III Паметник на свободата е мястото, което ни обединява. Но през последните години, за съжаление, той се свързва чисто политически с разделения в нашето общество. Затова предоставяме на медиите цялата документация около предстоящия ремонт. Само жалбата ни, която внасяме, е с обем 46 страници. Освен нея поради притесненията ни предоставяме строителното разрешение, техническата документация и техническия проект” – допълни Проданов.
Председателят “Възраждане” – Казанлък и на Постоянната комисия по култура, туризъм и вероизповедания в Общинския съвет на Казанлък Димитър Пашов сподели, че през последните месеци от партията следят отблизо темата за предстоящия ремонт на Паметника на Свободата. “През това време се обърнахме към различни институции. Няколко пъти разговарях с директора на НПМ “Шипка-Бузлуджа”, обърнахме се към министъра на културата, изискахме необходимата и съпътстваща документация и разговаряхме с много на брой и най-различни експерти. Оказа се, че нашите притеснения са повече от основателни, защото публичното пространство беше представено, че предстои ремонт, който ще бъде за реставрация и консервация на фасадите на паметника – за такива дейности е издадено и разрешение от община Казанлък. Когато обаче се запознахме с техническия проект се оказа, че се готви цялостен ремонт, който видоизменя и подменя своеобразната идея на паметника да бъде музей на героизма на българските опълченци и руските воини, които са загинали в борбата за освобождение на България” – каза Димитър Пашев.
Той посочи, че цялостният интериор ще бъде сменен, ще бъде премахната инсталацията, ще бъдат премахнати материалите, които са осигурявали топлината на помещението.
„Вътре ще се превърне в една кула, която ще бъде на основата на камъните, уж, за да се справят с влажността. Но говорейки с предишния директор на НПМ “Шипка-Бузлуджа” Данчо Данчев, работил на поста в продължение на 40 години, се оказва, че там няма такава влажност, няма и мухъл. Местни алпинисти са подготвяли паметника преди всяка зима с текущо запълване на фугите по зидарията отвън и това е било напълно достатъчно. Тоест се цели богатата експозиция от артефактите вътре да бъде намалена, а голяма част от тях и премахнати“ – коментира също така Пашев.
Даниел Проданов припомни, че в музея на връх Шипка има различни снимки, вещи на участниците в боевете, копие на Самарското знаме, там се съхранява семейният печат на граф Игнатиев, оръжия на участниците в боевете и дори топ, който е част от тогава използваната артилерия.
„Притесненията ни са свързани с това, какво точно ще бъде премахнато и кое ще остане. Да не се окаже, че изведнъж тези артефакти, които са свързани с признателността на България и българския народ към руските освободители, ще бъдат премахнати. Което ние, разбира се, няма да допуснем“ – каза в заключение Даниел Проданов.
Планираният ремонт е на стойност близо 14 милиона лева. Издаденото строително разрешение е от 7 септември 2023 г. Възложител на проекта е Национален парк-музей (НПМ) ”Шипка-Бузлуджа”, представляван от Чавдар Ангелов – директор.
Националният Парк-музей “Шипка-Бузлуджа” е създаден с с Постановление № 44 / 2.10.1968 г. на Министерския съвет и е обявен за архитектурен и исторически резерват с Разпореждане на бюрото на МС № 71/17.11.1978 г.
Постоянната музейна експозиция през седем нива включва движими културни ценности: внушителен военен топ в зала „Тържествена”, самарското знаме, оръжия, медали и вещи на опълченците, реликви от боевете за Освобождение на България от турско робство 1877г, картини с батални сцени и портрети на видни генерали и военни от Шипченската епопея 1877г, документи. В Криптата се съхраняват костите на опълченците.
В подготвената от “Възраждане” жалба до Административния съд се казва следното:
На основание АПК чл.146 т.3, 4 и 5 МОЛИМ да прогласите за нищожно, евентуално отмените Строително Разрешение № 215 / 07.09.2023 ( СР № 215/07.09.2023г.) за Реставрация и консервация на фасадите на Паметника на Свободата на връх Шипка, издадено от главния архитект на община Казанлък поради особено съществени пороци: несъответствие с целта на закона (превратно упражняване на власт), материална незаконосъобразност, нарушение на административнопроизводствените правила.
Под претекст, че ще се реставрират фасадите на Паметника се одобрява работен проект, с който се предвижда мащабна строително-ремонтна дейност, освен по фасадите, още в четири обекта – целия интериор през седемте нива, съседна сграда „бункер” с неясен статут, фундамент и отливане на нови бетонови стълби пред паметника, както и подмяна на автентичните дялани плочи в площадното пространство около Паметника, където се предвижда леене на бетон, подмяна на артефактите, а не реставрация.
- Обжалваното строително разрешение (СР) по обхват и съдържание не съответства на обхвата и съдържанието на одобрения проект послужил като основание за издаването му (идентични са само заглавията на проекта и СР), не съответства на обхвата и съдържанието на визата, с която се разрешава изготвянето на проекта, не съответства на обхвата и съдържанието на съгласуваното от МК задание за проектиране, както и отчасти на самото задание за проектиране. Заглавието на одобрения проект е подвеждащо – „реставрация и консервация на фасадите”, а съдържанието на проекта освен фасадите предвижда строително-монтажни дейности в още четири обекта.
Одобряващият орган е съзнавал ясно тези разлики, защото видимо прави разграничение между тях, като издава виза за „реставрация и консервация на паметника”, а после издава строително разрешение само за „реставрация и консервация на фасадите”.
Пропускът видимо има крайна цел, защото с него съзнателно се улеснява и нарушава материалния закон и се създават предпоставки за последващи закононарушения, което е един от признаците на превратно упражняване на власт.
Първо: Задкулисно, зад „реставрацията на фасадите” и извън обхвата на Строителното Разрешение ще се извършва незаконно преустройство и строителство на:
* сграда „бункер”, с неясен статут, за която няма акт за собственост и няма данни в кадастралните регистри на АГКК;
* строителни дейности в имот Държавен Поземлен Фонд без съгласието на Министъра на Земеделието и храните;
* строително-ремонтни дейности в интериора на Паметника, които ще доведат до закриването на музея в него поради невъзможност на проекта да осигури необходимия микроклимат на музейните експонати.
Второ: Обектът ще се въведе в експлоатация по облекчена процедура, а не с държавна приемателна комисия. Съгласно чл.83а ЗКН, когато се прави само реставрация и консервация на фасадите обектът не се въвежда в експлоатация с държавна приемателна комисия, назначена от директора на ДНСК, а по облекчен режим с комисия, назначен от министъра на Културата.
Трето: Съгласувателният режим на проекта се улеснява с органите на РСПБЗН, РИОСВ и др., когато заглавието на проекта е подвеждащо – реставрация само на фасадите, а не ремонт на целия обект и съседна сграда.
Възложителят на проекта и адресат на строителното разрешение – НПМ”Шипка-Бузлуджа” не представя доказателства, от които да е видно, че разполага с право на управление върху имотите, предмет на намеси по одобрения инвестиционен проект, въз основа на който е издадено разрешението за строеж.
Актът за Публична държавна собственост на Паметника, макар и да цитира такова право, не посочва основанията, въз основа на които се претендира. Освен това правото на управление съгласно ЗДС включва правомощията да се владее и ползва имота, но не и да се строи. Директорът на НПМ “Шипка-Булзуджа” Чардар Ангелов не е „възложител” по смисъла на ЗУТ и не разполага с правото да подава заявление за виза, за издаване на строително разрешение, за сключване на договор с надзорната фирма, да изисква становища от РСПБЗН и РИОСВ. Възложителят по смисъла на ЗУТ е собственикът на имота или този, на който е отстъпено право на строеж, каквито права директорът Чавдар Ангелов няма.
Под претекст, че се прави реставрация и консервация на фасадите, видимо се цели съвсем друго – пълен вътрешен ремонт – незаконен, който ще е трамплин към закриване на музейната експозиция – незаконно, както и подмяна на артефактите от площадното пространство пред Паметника – незаконно.
ПОДРОБНА ОБОСНОВКА
I. ПРЕВРАТНО УПРАЖНЯВАНЕ НА ВЛАСТ
В настоящият случай „едно правомощие предвидено по закон за постигане на една цел се използва за съвсем друга цел”, и едновременно с това се създават предпоставки за последващи закононарушения, което според правната доктрина и съдебната практика представлява превратно упражняване на власт.
Необходимо законово условие е одобреният проект по обхват и съдържание да съответства на обхвата и съдържанието на строителното разрешение, защото одобреният проект е основание за издаване на строително разрешение.( чл.22 ал.2 от Наредба №4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти). Такова съответствие няма. С обжалваното Строително Разрешение формално, за пред обществото и съгласувателните инстанции, се преследва една цел – реставрация на фасадите на Паметника на Свободата, а на практика с одобрения проект се постига друг реален резултат. От изброените проектни части е видимо, че проектът засяга не само фасадите на Паметника..
Под предтекст, че ще се реставрират фасадите на паметника се одобрява проект, с който се предвижда мащабна строително-ремонтна дейност освен по фасадите-обект 1 , още в четири обекта:
- ОБЕКТ 2.цялостен ремонт в интериора на Паметника, до привеждането му в „аскетичен вид”, като се къртят всички слоеве мазилки, изолации по стените, вградено стенно отопление, до гола каменна зидария, както и мозайки с дебелина 7 см. до гола стоманобетонна плоча в 7-те нива на обекта .
Такова брутално къртене по цялостната конструкция на сградата ще предизвика рискови вибрации за конструкцията на стогодишния паметник и застрашава конструкцията на паметника. Изисква се деликатно отношение към паметника, а не груби намеси, които са против принципите на „съвременната реставрация”.
Проектът не отчита факта, че на два от типовите етажи има пукнатини в стоманобетонната плоча на връзката между подовите плочи и стълбищните рамене. (вж.снимки в доказателства).
.
Не е необходимо да се къртят подовите мозайки, а има технология директно върху мозайката да се полагат настилки и плочки със съвременни лепила.
Не е необходимо да се къртят мазилките, и да се ремонтира отвътре, под претекст че има влага, защото проблемите с влагата идват отвън, а не отвътре.
Както констатира предпроектното проучване и заданието за проектиране , влагата в обекта идва отвън: разхерметизирани обшивки на покривните ламарини; вратата на покрива е провиснала, не се затваря, даже няма брава и оттам при дъжд стълбата се пълни с вода, тече като река; покривната плоскост под лъва е с нарушени обшивки, вероятно след последната реставрация на лъва през 2019г., и оттам са най сериозните течове в Криптата и зала Тържествена; счупени прозорци по стените на паметника откъдето влиза вода, т.е. все проблеми с външните плоскости.
Постоянната музейна експозиция ще бъде принудително премахната:
С промените по проекта се засяга тематичният план и обема на музейната експозиция и изобщо поставянето й в риск и принудителното й преместване, защото няма да има необходимия микроклимат за музей – изискуемата температура и влажност.
Не се предвижда отопление на Паметника: За ужас на посетителите проектът премахва вграденото стенно отопление в паметника, не се предвижда друго отопление, а температурата вън и вътре следвало да остане еднаква между голите стени чрез обдухване през бойниците по седемте нива, където се премахват прозорците и се оставят решетки и прегради за птици и един осов вентилатор на прозорчето на покрива.
ОБЕКТ 4. Строително-ремонтни дейности на площада около паметника и стъпалата на първата тераса, всички те находящи се в имот Държавен Поземлен Фонд – без съгласието на Министъра на земеделието и храните. Намесите се изразяват не в реставрация, а в подмяна на автентичния вид – автентичните ръчно дялани плочи от пясъчник и автентичните ръчно дялани каменни стъпалата се премахват и се заменят с гранит 3 см, а не се реставрират. Парадните стъпалата пред самия паметник ще се демонтират, ще се копае, ще се лее фундамент 100 м3 бетон и 11 тона арматура за плочата и стъпала около паметника.
ОБЕКТ 4. Строителни дейности в съседна сграда – бункер за дизелов резервоар „в неясно състояние” (цитат от проекта ), в същия имот Държавен Поземлен Фонд, която се преустройва в бункер за дизелов резервоар и агрегат, нанасят се конструктивни промени, като се прави отвор в плочата, и се поставя нов покрив от стоманена конструкция. Сградата не е отразена в кадастралната карта и кадастралните регистри. Не се представя документ за собственост, нито скица от СГКК. Не се представя документ за отстъпено право на строеж от Държавата.
II. РАЗРЕШАВА СЕ СТРОИТЕЛСТВО В ДЪРЖАВНИ ИМОТИ без да е спазена законовата процедура за това.
Всички тези намеси са оценени по количествените сметки на 14 милиона и 200 хил.лева и е възложена обществена поръчка по ЗОП.
III. Одобреният проект не съдържа всички изскуеми по закон проектни части, което е сериозно нарушение на материалния закон. : не е изготвена част енергийна ефективност, липсва част геодезия, геодезичеко заснемане и вертикална планировка, няма хидрогеоложки доклад към проучванията по част конструктивна. Не е изготвена специалната част: реставрация, консервация, експониране на недвижими културни ценности. Не са изготвени детайлни чертежи на настилките за намесите в площадното пространство, към проекта по част „паркоустройство и благоустройство”, а се представя само една бланкетна записка.
Всичко това представлява сериозно нарушения на материалния закон – Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвест. проекти, поради което проектът не може да удовлетвори целта на закона и очаквания общественополезен резултат.
IV. НАРУШЕНИЕ НА МАТЕРИАЛНИЯ ЗАКОН:
Съществено нарушени са следните разпоредби от Закони и ПНА:
- Закон за Държавната собственост вр. ППЗДС.
- Закон за Устройство на Територията- чл. 140 ал.3 . 148 ал.4 , чл.140 ал.4 (Нова – ДВ, бр. 19 от 2009 г., в сила от 10.04.2009 г.) За строежи в границите на недвижими културни ценности и в охранителните зони на единични културни ценности, в случаите, когато няма одобрени специфични правила и нормативи, визата за проектиране се издава със задължителни линии на застрояване и максимално допустима кота корниз. Такива задължителни линии не са отразени на визата, а проектът предвижда строителство и в съседна сграда-бункер за дизелов резервоар и в пространството около паметника – Държавен Поземлен фонд. – чл.140 а ал. 7 – Визата за проектиране по ал. 6 съдържа данните по чл. 140 и към нея се прилагат и предоставените от експлоатационните дружества изходни данни и условия за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура.- изходни данни не са предоставени.
- Закон за Културното Наследство – ЗКН, – чл.78, чл.7,9 ал.2
- Наредба №4 /21.05. 2001 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти – чл.139-143, вр. чл.3, т.10 а (не е изготвена специфична проектна част – част реставрация, консервация, експозиция), –, чл.111, чл.99 ал.1 т.2 , чл.89-91, чл.22 ал.2 от наредбата, чл. 89. (не е изготвена Част енергийна ефективност , която е неразделна част на инвестиционния проект (във фаза идеен, технически и работен проект), въз основа на който се издава разрешение за строеж на сгради с изискване за поддържане на микроклимат с определени параметри,
- Наредба № 4/21.12.2016 2001 за обхвата и съдържанието на документацията за извършване на консервационно-реставрационни дейности на недвижими културни ценности. –чл.5 ал.4 т. 3, 5, 6, чл.15 ал.3
- Наредба № 7 /2004 за енергийната ефективност на сгради – няма изготвен проект част енергийна ефективност, който е задължителна проектна част
- НАРЕДБА № РД-02-20-2 ОТ 26.01.2021 За определяне на изискванията за достъпност и универсален дизайн на елементите за достъпна среда в УП и на сградите и съоръженията – не е изпълнено изискването на заданието за проектиране и на Наредбата да се осигури достъп на хора в неравностойно положение поне до зала Тържествена.
- Наредба № Iз-1971/29.10.2009 за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар. – сградата е висока над 28м, клас Ф2.2. и стълбищната клетка трябва да се изолира самостоятелно, което не е направено. Предвидения димен люк, в записката, не е доказан с детайли по проекта, защото очевидно не може да изпълни функциите си и не отговаря на Наредбата. Няма изготвена спецификация и количествена сметка за него.
- Наредба № 10 /28.10.2021 за реда за създаване на музеи по чл.25 ал 2 от ЗКН- нарушение на изискванията на чл.13
- НАРЕДБА № Н-4 ОТ 8 .10. 2013 Г. За условията и реда за представяне на културните ценности .- чл. 9 вр. чл 8
Чл. 9. (1) Музеите могат да извършват обновяване на постоянната експозиция със замяна или допълване на нови теми и експонати, без да променят съгласуваната тематико-експозиционна структура.
Чл. 10. За закриване или временно закриване на постоянни експозиции се уведомява министърът на културата, като се посочват причините за закриването и неговото времетраене.
- Поставя се в риск оцеляването на музейните експонати от постоянната музейна експозиция. Проектантът по част интериор предлага занапред музейната експозиция да бъде преместена в посетителски център в подножието на паметника т.е Паметникът на свободата да загуби музейните си функции. В обяснителните записки на проектните части е подчертано, че се цели обектът да бъде приведен в аскетичен вид, да действа в цялата си суровост, „какъвто бил първоначалния замисъл”, като се преосмисли музейната функция и посетителят да изкачи седемте нива между голи каменни стени, за да достигне до покривната тераса и се наслади на гледката. От тези обяснения се разбира за намерения паметникът да загуби занапред настоящите си музейни функции.
Одобреният проект противоречи на съгласуваните по НАРЕДБА № Н-4 ОТ 8.10.2013 г. тематико-експозиционен план и концепцията на постоянната музейна експозиция и променя радикално функцията на сградата от музейна в обикновен паметник – кула с „аскетичен вид”, както е казано в обяснителните записки на проекта и както е визуализирано в част интериор на проекта. (вж.Снимки в доказателства)
- проектът по част ОВК и проектът част интериор не предвиждат отопление, а само вентилация през жалузийни отвори и осов вентилатор в прозорец на покрива. Премахва се съществуващата система от вградено стенно кабелно отопление, а ново не се предвижда т.е. температурата вън и вътре в паметника да бъде еднаква, което не отговаря на изискванията за музейни сгради.
Проект част енергийна ефективност (задължителен по наредба) не е изготвен, защото проектантите са наясно, че така проектираната от тях оголена проветрена сграда (продухана с отвори по всички нива) не може да удовлетвори изискванията на Наредбата .
Проектът част интериор не предвижда запазване на музейните експонати в интериора (вж. разгъвки на стени и планове в проект част: Интериор)- картините по стените с образи на генерали като Столетов и др., както и картините с големи батални сцени от Шипченската Епопея 1877г. са премахнати от изчертаните разгъвки на стените; витрините с музейни експонати са редуцирани на 1/5 от сега наличните( от 3-6 витрини на етаж- остава една по проект), големия боен топ в зала Тържествена изчезва и на негово място се появява стъклена малка кабина за охранителя с размери на тоалетна клетка – Ш/Д/В – 80/180/200см (в нея ще се страда от кислородна недостатъчност), за музейния експонат – самарското знаме не е отредено място, красивата скулптурна фигура в зала Тържествена изчезва( не е показана в разгъвките на стената от интериорния проект)
(вж. Снимки в доказателства)
В обяснителните записки на проектните части е подчертано, че се цели обектът да бъде приведен в аскетичен вид, за да действа в цялата си суровост, „какъвто бил първоначалния замисъл”, като се преосмисли музейната функция.
Законът е категоричен, че всяко преместването на музейната експозиция следва да се съгласува с министъра на културата, както и че одобреният тематико-експозиционен план не може да се променя.
Промените се предвиждат за всички 7 нива без Криптата. За целта строителството предвижда събличане на стените до гола каменна зидария – премахват се изолация, мазилки, стенно кабелно вградено отопление, всички инсталации и се поставят нови кабели видимо по стените; На всяко от 6-те нива на музейната експозиция и по стълбищните рамене през 7-те нива се предвижда къртене на подовите мозайки, които са дебели по 7 см., което ще създаде рискови вибрации и след това полагане на замазка и настилка от гранитни плочки 3 см. Вибрациите видимо са противопоказни за обекта, тъй като в момента на две от нивата на типовия етаж има пукнатини на мястото на връзката между плочата и стълбата.Този факт не е отразен в част конструктивна , въпреки че наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционни проекти поставя изискване това да се отрази.
- Подменят се артефакти, вместо да бъдат реставрирани:
– Под предтескт, че се прави реставрация, се извършва подмяна: автентични ръчно дялани дебели каменни настилки от жълт пясъчник и дяланите стъпала в пространството пред и около паметника се заменят с неавтентични – гранит 3 см. и термолющен гранит. (не се пояснява накъде ще отпътуват емблематичният жълт пясъчник около паметника и ръчно дяланите стъпала доломит от долната тераса пред паметника. Може би и те ще отидат в музея на „поробителите”.)
Проектът част паркоустройство и благоустройство – фаза работна не предлага никакво проектно решение на настилките, които се „подменят” отвън на площада пред паметника (жълтия пясъчник), с което не е спазено изискването на чл.99 ал.1 т.2 от наредба 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти.
Автентичните метални входни врати на криптата и зала Тържествена се подменят с дървени тип”сандвич”, върху които се монтират декоративните елементи (лъва и др. ) от оригиналните врати.(вж записка част: технология, т.3). Може би защото дървото според проектанта издържа на влага повече от метала.
ТОВА НЕ Е РЕСТАВРАЦИЯ, А ШАРЛАТАНЩИНА. ( по-долу цитат от обяснителна записка по част технология)
Проектът не съответства на съгласуваното с МК задание за проектиране и не се съобразява с изводите направени в предпроектното проучване, което също е съгласувано в МК.
Предпроектното проучване сочи, че паметникът страда от влага – кондензна и инфилтрационна. Основните язви са:
1. нарушения в оловните обшивки по външните повърхности главно в зоната на покрива, върху който стои лъва (вероятно резултат от некачествено изпълнение след последната реставрация на лъва по ЗОП през 2019г.).
2. Счупени стъкла на малките прозорци по фасадата.
3. Течове по стълбата, които идват от вратата за изхода към покрива, която е провиснала и не се затваря, също няма брава и се намира на северната страна, по която има навявания от сняг и силни пориви при дъжд.
4. На места разлепени шевове в оловните обшивки по външните повърхности. 5 . Недобре уплътнени входни врати на зала Тържествена ( кота +3,00) и ниво Крипта (кота +0,00).
Не е изпълнено изискването на заданието за проектиране: В заданието за проектиране изрично е посочено, че проектът трябва да даде детайлно решение на основните места с язви за течове, а именно: покривната плоскост където стои лъва, както и отворите за отводняван на покривната тераса. Такива детайли в проекта – част архитектура липсват. Нещо повече – проектът не представя голяма част от детайлите, които са задължителен елемент на фаза работен проект, като проектантът указва, че това ще стане по детайли на изпълнителя.
При така направените проучвания е логично реставрационните дейности да започнат от фасадите и едва след като се коригират язвите и течовете и само ако влагата продължи, то едва тогава е логично да се търси решение за намеси в интериора – оголване на зидария и др. Очевидно къртене по подовата конструкция не е желателно, тъй като от вибрациите се поставя в риск здравината на сградата.
V. НАРУШЕНИЕ НА АДМИНИСТРАТИВНОПРОИЗВОДСТВЕНИТЕ ПРАВИЛА
- Проектът не е съгласуван, както и няма изходни данни от съгласувателни инстанции- Енергорайон, ВиК, изискуемите по ЗУТ чл.140 а , ал 7.
– Съгласувателните писма от РИОСВ и РСПБЗН са за реставрация на фасадите, а не за цялостните строителни дейности по петте обекта предмет на одобрения проект, което е подвеждащо и незаконосъобразно.
* Няма данни в Строителното Разрешение, които да сочат, че проектът е съгласуван със собственика на земята и със собственика на Паметника- съответно Министъра на Земеделието и храните за имота Държавен поземлен фонд и Министъра на МРРБ за недвижимите имоти.
УВАЖАЕМИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ,
Безспорно е, че Паметникът на Свободата – музей на връх Шипка е скъп за всеки българин и усилията на народ и държава трябва да се насочат към неговото съхранение и осигуряване достъпна среда за всеки гражданин до музейната експозиция в паметника. Такава е и целта на закона – ЗУТ и наредбите към него, както и специалните закони – ЗКН и наредбите към него. Обратно на законовата цел с одобрения проект и строителното разрешение се постига друга цел, различна от законовата – подменя се автентичността на паметника и околното му пространство и се застрашават движимите културни ценности на музейната експозиция вътре в него, като се създават предпоставки за последващи закононарушения – незаконно строителство в имот държавен поземлен фонд и незаконно въвеждане в експлоатация на това строителство, под предтекст, че се реставрират само фасадите на обекта.
Настоящата жалба е израз на грижа и съпричастност към съдбата на паметника, който е построен с парите и труда на признателния български народ и е общонародна собственост, а не на властимащите. Тя цели да се възпрепятства общественовредоносния резултат от обжалваното строително разрешение, с което се заобикаля закона, като се прикрива мащабна строителна дейност по одобрения проект в обем многократно повече от разрешеното с обжалваното СР, подменят се артефакти и се цели за в бъдеще промяна на функцията на паметника – от музей се преосмисля да остане гола кула, а музейната експозиция за в бъдеще да се преместела в „отделен посетителски център в подножието на паметника”( виж записка по част интериорна проекта).
Каква е гаранцията, че и костите на загиналите ще останат на мястото в костницата, щом ще се лъжем че реставрираме само фасадите, а къртим всичко?
По този начин интересът на всеки български гражданин се засяга пряко и непосредствено.
Събралите се десетки хиляди българи на 3 март 2024 г. на връх Шипка, които чакаха с часове на опашка, за да посетят музейната експозиция в Паметника на Свободата, изглежда няма да одобрят идеята на проекта за превръщане на Паметника от действащ музей в обикновена кула с аскетичен интериор, оставен на каменна зидария, без мазилки, без прозорци, без отопление и климатизация, изобщо различна от това, което те така бяха щастливи да посетят. Може би предчувствието за някаква предстояща драстична промяна, свързана с ремонта около паметника, накара тази година толкова много хора да посетят връх Шипка на 3 март. Автомобилите по пътя към върха оформиха 14-километрови опашки в двете посоки.
Пред Паметника на Свободата, на националния празник 3 март 2024 г., се чуваха възгласи: Само да се посегне на музея, покрай ремонта, и ще става страшно!
МОЛЯ, КАТО ДОКЗАТЕЛСТВА ДА СЕ ИЗИСКВАТ СЛЕДНИТЕ ДОКУМЕНТИ НА ХАРТИЕН НОСИТЕЛ „КОПИЕ ВЯРНО С ОРИГИНАЛА“:
1. Директора на НПМ „Шипка-Бузлуджа”
- документи удостоверяващи откъде черпи право на управление, както и право на строеж върху следните имоти, които са предмет на одобрения проект
- Паметникът на Свободата- ПИ с КИ 83199.1.1.8 ,
- Сградата бункер за дизелов резервоар- с неясен статут.
- Поземления имот с идентификатор 83199.1.1 по КККР на землищео на гр.Шипка, община Казанлък- Държавен Поземлен Фонд, в който се проектират благоустройствени дейности, изкопни работи, леене на бетон, полагане на арматура, и подмяна на настилки.
- скица издадена от СГКК за сградата бункер за дизелов резервоар, която е обект на одобрената проектна документация
- документ за собственост за сградата бункер за дизелов резервоар.
- Съгласувателно писмо СТ 84-347/ 26.01.2022 за съгласуван идеен проект за реставрация и консервация на паметника на свободата на връх Шипка
- съгласуван идеен проект за реставрация и консервация на паметника на свободата на връх Шипка- съгласуван в МК с писмо СТ 84-347/ 26.01.2022
- писмо СТ 84-347/ 26.01.2022
- Заявление за издаване на виза за проектиране
- Виза за проектиране за обекта
- Доказателства, че визата за проектиране е обявена на заинтересованите лица.
- Строително разрешение № 215/07.09.2023
- Доказателства, че строителното разрешение е обявено на заинтересованите лица.
- Писмо КОС -01- 4611 /25.07.2022 издадено от РИОСВ- Ст.Загора.
- Становище УРИ-123900-603 / 08.07.2022 издадено от РД ПБЗН –Ст. Загора
3. От областния управител на обл.Стара Загора:
- документ за собственост на Поземления имот с идентификатор 83199.1.1 по КККР на землището на гр.Шипка.
4. От Министъра на Културата:
- Постановление на Министерски съвет № 1608 от 1955г с инструкция за създаване на научно мотивиран план за ремонт и възстановяване на монумента.
- Постановление № 44 от 2.10.1968 г. на Министерския съвет за създаване на Национален Парк Музей „Шипка-Бузлуджа”.
- Наредба на Комитета за култура и КАБ за застрояване, благоустрояване, стопанисване и опазване на НПМ „Шипка-Бузлуджа” (ДВ бр.97/12.12.1978)
- Граници определени с Протокол от 15.06.1998
- Информация и документи за режима за опазване на паметника и охранителната зона
- Съгласувателно писмо СТ 84-347/ 26.01.2022 за съгласуван идеен проект за реставрация и консервация на паметника на свободата на връх Шипка
- Съгласуван идеен проект за реставрация и консервация на паметника на свободата на връх Шипка по горното съгласувателно писмо.
5. От кмета на Община Казанлък:
- Пълния обем проектна документация, на база на която е издадено строително разрешение № 215/07.09.2023 г.
- Пълната преписка по съгласуването и одобряването на проектната документация.
- Доказателства, че Строително разрешение № 215/07.09.2023 е обявено на заинтересованите лица.